
Înțelegând valoarea culturală deosebită a imobilului din Sibiu, strada Mitropoliei nr. 17, OAR Filiala Sibiu-Vâlcea a achiziționat acest imobil în anul 2012 cu scopul amenajării acestuia ca sediu și centru de arhitectură și cultură urbană.
În vederea unei cât mai bune înțelegeri a importanței strategice a acestui proiect, redăm în continuare aprecierile exprimate de dna dr. Ist. Artă Dana Jenei, expert MC în referatul privind importanța conservării și restaurării casei din Sibiu, str. Mitropoliei 17 / str. Xenopol 12.
„Casa din Sibiu str. Mitropoliei nr. 17 este un monument istoric de valoare excepțională, reprezentând unul dintre puținele exemple de arhitectură din laică transilvăneană, care păstrează picturi murale din secolul al XVII-lea, realizate în stilul Renașterii târzii, alături de elemente de decor arhitectural sculptat în piatră, între care se numără sigurul ancadrament de fereastră semicircular decorat cu rozete din Sibiu.
Clădirea este înscrisă în Lista Monumentelor Istorice cu nr. 311, cod SB-II-m-A-12142 și face parte din zona centrală protejată a orașului istoric, ambele obiective fiind de valoare universală, potrivit legislației în vigoare.
Casa a fost reconstruită unitar pe subsolul mai vechi în secolul al XVII-lea și prezintă structura tradițională a arhitecturii locuințelor din orașele transilvănene în epoca Renașterii, cu front îngust spre stradă ocupat integral, dezvoltare planimetrică în adâncimea parcelei, și accesul în curte prin gangul carosabil, încălecat de etaj. Deschiderea actuală din dreptul gangului și coșurile de fum atestă intervenții de epocă barocă, din secolul al XVIII-lea, aspectul actual al fațadei fiind datorat secolului al XIX-lea.
Pe pereții laterali ai încăperii de la parter au fost scoase de sub var două scene de banchet, dispuse față în față, care ilustrează o temă răspândită în arta central-european și se numără printre puținele ansambluri murale păstrate din reședințele nobiliare și ale patriciatului urban din secolul al XVII-lea în Transilvania. Sunt redate cu fidelitate costumele de aparat ale perechilor care petrec, având alături muzicieni și bufoni, la fel și elementele de scenografie și decor. Lângă imaginea similară de peretele de pe peretele de nord, extrem de degradată, figurează un dublu portret. Timpanele încăperii sunt decorate cu motive vegetal-florale pe fond alb, iar o floare pictată marchează intersecția proeminentă a bolților încrucișate. La aceeași adresă, tot la parterul clădirii, bibliografia mai veche menționează existența unor reprezentări cu tematică veterotestamentară și picturi vegetal-florale, a căror existență trebuie investigată de pictorii restauratori."
Potrivit observațiilor arh. Hermann Fabini, etajul are deopotrivă un potențial de restaurare apreciabil, în timp ce situația juridică a imobilului impune o abordare diferențiată, în funcție de regimul de proprietate. “Astfel pentru întregul imobil se propune un tratament de îngrijire, de eliminare a unor deficiențe evidente cum ar fi conductele de instalații aparente pe fațade exterioare și interioare. Pentru corpul A se consideră necesară o intervenție care să înlăturare cauzelor care provoacă degradarea monumentului, lucrări indispensabile pentru asigurarea stabilității construcției, evacuarea apelor pluviale și eliminarea infiltrațiilor de apă din ziduri. Pentru spațiile în proprietatea OAR, adică camerele P1, P2 și P3, dar și pentru gangul de acces se propune o intervenție de restaurare, care să asigure o punere în valoare a elementelor arhitecturale, detaliilor de piatră și tencuială și mai ales a urmelor de pictură murală păstrate”.
[gallery ID=27]
în cadrul cercetării au fost identificate elemente istorice de decorare a gangului de intrare în curte, un șir de bosaje dispuse circular pe muchia formată între planul fațadei și planșeul boltit de acces, jumătatea din partea stângă. Acestea erau acoperite cu straturi succesive de finisaje ulterioare și parțial completate în zonele lacunare cu spărtură de țiglă și mortar. S-a procedat la consolidarea suprafețelor pulverulente pentru păstrarea aspectului și cromaticii originale, la injectarea de mortar pentru consolidare, dată fiind desprinderea parțială de suport.[gallery ID=31]
[gallery ID=32]
[gallery ID=33]